Metoda Krakowska w terapii dzieci z autyzmem i opóźnionym rozwojem mowy – Praktyczne porady dla rodziców

mama wychowująca dziecko metodą krakowską

Autyzm oraz opóźniony rozwój mowy to jedne z najczęstszych zaburzeń, z jakimi borykają się dzieci w wieku przedszkolnym. Metoda Krakowska, opracowana przez prof. Jagodę Cieszyńską, okazała się niezwykle skuteczna w pracy z dziećmi dotkniętymi tymi problemami. Celem tej terapii jest wspieranie rozwoju mowy, percepcji, funkcji poznawczych oraz rozwój społeczno-emocjonalny dziecka. W tym artykule przyjrzymy się, jak metoda Krakowska wspiera dzieci z autyzmem i opóźnieniem mowy, oraz podpowiemy rodzicom, jak mogą wspierać swoje dzieci w domowych warunkach.


1. Jak metoda Krakowska wspiera rozwój mowy u dzieci z autyzmem?

Dzieci z autyzmem często mają trudności w komunikacji werbalnej, co może wynikać z zaburzeń percepcji słuchowej, problemów z nawiązywaniem kontaktów społecznych oraz braku umiejętności rozumienia abstrakcyjnych pojęć.

Kluczowe narzędzia i techniki:

  • Globalne czytanie: Dzięki nauce globalnego rozpoznawania słów, dzieci uczą się języka poprzez wzrok, co omija trudności związane z fonetyczną nauką mowy.
  • Ćwiczenia z zakresu rozumienia emocji: W przypadku dzieci z autyzmem bardzo ważna jest praca nad rozumieniem emocji własnych i innych osób, co poprawia zdolności komunikacyjne.
  • Stymulacja sensoryczna: Wielozmysłowe podejście w metodzie Krakowskiej (dotyk, wzrok, słuch) wspiera przyswajanie języka poprzez różnorodne bodźce.

2. Wsparcie dla dzieci z opóźnionym rozwojem mowy

Opóźniony rozwój mowy może wynikać z różnych przyczyn, w tym problemów neurologicznych, zaburzeń słuchu lub innych trudności rozwojowych. Metoda Krakowska wspiera dzieci poprzez:

  • Symultaniczno-sekwencyjną naukę czytania: Nauka mowy często wspierana jest poprzez naukę globalnego czytania, co pozwala dziecku zrozumieć strukturę języka bez konieczności opanowania każdego dźwięku.
  • Ćwiczenia logopedyczne: Codzienne ćwiczenia logopedyczne wspierają rozwój artykulacji oraz umiejętności fonologicznych, co pomaga dzieciom w mówieniu pełnymi zdaniami.
  • Stymulacja motoryczna: Ćwiczenia motoryczne wspierają rozwój koordynacji, co ma wpływ na umiejętności komunikacyjne.

Przeczytaj również: Metoda Krakowska – Kompletne wsparcie dla rozwoju dziecka z trudnościami komunikacyjnymi


3. Jak wspierać terapię w domu? – Porady dla rodziców

Rodzice odgrywają kluczową rolę w procesie terapii metodą Krakowską. Poniżej znajdziesz kilka praktycznych wskazówek, jak możesz wspierać swoje dziecko w codziennych aktywnościach.

Codzienna stymulacja mowy:

  • Czytanie na głos: Regularne czytanie prostych książeczek wspiera naukę mowy i rozwój słownictwa.
  • Wzbogacanie słownictwa: Opisuj wszystko, co robisz, by dziecko uczyło się nowych słów w kontekście.

Zabawy wspierające rozwój poznawczy:

  • Zabawy sensoryczne: Korzystaj z różnych materiałów, takich jak piasek kinetyczny, plastelina czy zabawki dotykowe, aby stymulować zmysły dziecka.
  • Ćwiczenia na pamięć: Gry pamięciowe i zabawy typu memory wspierają koncentrację i umiejętności zapamiętywania.

FAQ – Metoda Krakowska w terapii dzieci z autyzmem i opóźnionym rozwojem mowy – Praktyczne porady dla rodziców

Czy metoda Krakowska nadaje się dla dzieci z autyzmem?

Tak, metoda Krakowska jest skuteczna w pracy z dziećmi z autyzmem, ponieważ wykorzystuje wielozmysłową stymulację, co ułatwia przyswajanie mowy i rozwój społeczny.

Jakie są najważniejsze elementy metody Krakowskiej dla dzieci z opóźnieniem mowy?

Kluczowe elementy to symultaniczno-sekwencyjna nauka czytania, ćwiczenia logopedyczne oraz codzienna stymulacja zmysłów.

Czy rodzice mogą samodzielnie stosować elementy metody w domu?

Tak, rodzice mogą wspierać dziecko poprzez regularne ćwiczenia logopedyczne, zabawy sensoryczne oraz czytanie książeczek, co jest istotnym elementem terapii.

Opublikuj komentarz