Metoda Krakowska – Kompletne wsparcie dla rozwoju dziecka z trudnościami komunikacyjnymi
Metoda Krakowska to kompleksowa forma terapii, opracowana przez profesor Jagodę Cieszyńską, logopedę i psychologa. Skupia się na wspieraniu rozwoju dzieci z zaburzeniami komunikacyjnymi, takimi jak autyzm, afazja, zespół Downa, czy opóźnienia rozwoju mowy. Celem metody jest stymulowanie wszystkich funkcji poznawczych dziecka – od mowy, przez percepcję, aż po myślenie logiczne. Dzięki podejściu wielozmysłowemu i zastosowaniu technik globalnego czytania, metoda ta jest niezwykle skuteczna w pracy z dziećmi, które potrzebują intensywnego wsparcia.
1. Na czym polega metoda krakowska?
Metoda Krakowska jest skonstruowana tak, aby stymulować wszystkie kluczowe funkcje poznawcze dziecka, co umożliwia mu lepsze rozumienie świata, rozwijanie języka oraz nawiązywanie relacji społecznych. Składa się z kilku głównych elementów, które są starannie dobrane do indywidualnych potrzeb dziecka.
Główne elementy metody:
- Symultaniczno-sekwencyjna nauka czytania: W metodzie tej dziecko uczy się globalnego rozpoznawania wyrazów, co ułatwia mu zrozumienie struktury języka i rozwój mowy.
- Stymulacja wielozmysłowa: Metoda wykorzystuje różne kanały percepcji (wzrok, słuch, dotyk), aby wzmocnić przyswajanie informacji.
- Rozwój wszystkich funkcji poznawczych: Metoda krakowska koncentruje się nie tylko na mowie, ale także na ćwiczeniach pamięci, uwagi, motoryki małej i dużej oraz percepcji wzrokowej i słuchowej.
2. Dla kogo przeznaczona jest metoda krakowska?
Metoda Krakowska jest skuteczna w pracy z dziećmi o różnorodnych potrzebach rozwojowych. Często jest stosowana u dzieci z:
- Autyzmem: Wspiera rozwój komunikacji i mowy, które często są opóźnione u dzieci z autyzmem.
- Zespołem Downa: Poprawia rozwój mowy i percepcji, a także wspiera rozwój społeczny.
- Afazją: Pomaga w przywracaniu zdolności komunikacyjnych u dzieci z zaburzeniami mowy.
- Opóźnieniem rozwoju mowy: Uczy dzieci struktur języka, wspierając rozwój językowy i komunikacyjny.
- Dzieci z trudnościami w nauce: Metoda Krakowska jest również stosowana u dzieci, które mają problemy z nauką, np. z czytaniem, pisaniem lub koncentracją.
3. Jakie narzędzia stosuje się w metodzie krakowskiej?
Metoda Krakowska opiera się na wykorzystaniu różnych narzędzi terapeutycznych, które wspierają rozwój poznawczy dziecka. W zależności od indywidualnych potrzeb, w terapii wykorzystuje się:
- Karty do globalnego czytania: Pomagają dzieciom nauczyć się rozpoznawać słowa, co wspiera rozwój mowy i komunikacji.
- Ćwiczenia pamięci i uwagi: Stosuje się różne gry i zadania, które wzmacniają zdolność koncentracji i zapamiętywania.
- Zabawki edukacyjne: Wiele ćwiczeń opiera się na zabawkach sensorycznych, które stymulują zmysły i rozwijają umiejętności manualne.
- Ćwiczenia logopedyczne: Ćwiczenia te pomagają dzieciom w poprawie artykulacji oraz rozwoju języka.
4. Korzyści płynące z metody krakowskiej
Dzięki kompleksowemu podejściu, metoda Krakowska wspiera różne aspekty rozwoju dziecka:
- Rozwój mowy: Symultaniczno-sekwencyjna nauka czytania pomaga dzieciom rozwijać umiejętności językowe.
- Poprawa funkcji poznawczych: Regularne ćwiczenia pamięci, uwagi i percepcji przyczyniają się do lepszego funkcjonowania poznawczego.
- Stymulacja motoryczna: Włączenie ćwiczeń ruchowych wspiera rozwój motoryki dużej i małej.
- Zwiększenie samodzielności: Metoda uczy dzieci samodzielnego myślenia i rozwiązywania problemów.
FAQ- Metoda Krakowska
Metoda krakowska jest skuteczna dla dzieci z różnymi zaburzeniami rozwoju, ale jej stosowanie powinno być zawsze dostosowane do indywidualnych potrzeb dziecka.
Długość terapii zależy od postępów dziecka i rodzaju trudności, z jakimi się zmaga. Może trwać od kilku miesięcy do kilku lat.
Tak, rodzice są integralną częścią terapii. Uczą się, jak wspierać dziecko w codziennych sytuacjach i wprowadzają elementy terapii do domowego życia.
Opublikuj komentarz